Rullefelt

Effektmåling

​Kr. 400,- inkl. moms

Rullefelt til fejlfinding og ydelsesmåling
Rullefeltet er et uundværligt instrument til optimering af motorens effekt og brændstofforbrug i forbindelse med tuning samt fejlsøgning.
Samtidigt med at bilen kører på rullefeltet, måles der på motorens styresystem og udstødningsgasserne. Dette giver et perfekt billede af hvordan elektronikken og motoren arbejder når bilen kører på vejen.
Dynomet rullefeltet kan måle:
Motor og hjuleffekt, - HK / KW.
Moment, - Nm.

Målingerne fra rullefeltet sammen med måling af udstødningsgasser, Tryk / vaccum, spænding, strøm, motorens styreenhed (computer), giver mulighed for en optimal optimering af motoren.
I mange tilfælde kan en optimering på rullefelt give en effektforøgelse på op til 10% og det samme i benzinbesparelse i forhold til en konventionel justering. Motorer der ”ikke” er justerbare, kan faktisk optimeres alligevel, det kræver blot en anden fremgangsmåde end i ”gamle” dage hvor motorer skulle justeres jævnligt.

​Hvordan foregår det?

En måling foregår ved, at bilen bliver fastspændt med stropper på rullefeltet og diverse testudstyr bliver tilkoblet. Først køres bilen ved moderat belastning, derefter med fuld gas fra ca. 1.200 omdr. indtil omdrejningsbegrænseren træder i funktion. Herved måles den effekt, der er på hjulene. Mens bilen ruller hastigheden af sig, måles transmissionstabet. Med disse målinger kalkulerer systemet motoreffekt og moment, der så kan printes ud som dokumentation.

Vi kan måle og udprinte:

• Motoreffekt

• Hjuleffekt

• Blandingsforhold

• Ladetryk

• Temperatur